Les Territoires de la Mémoire is een educatief centrum gericht op verzet en burgerschap dat werd opgericht door voormalige politieke gevangenen die de nazi-kampen hadden overleefd. De vereniging wil kinderen, jongeren en volwassenen over het verleden vertellen. Ze heeft diverse initiatieven uitgewerkt om het verleden door te geven, het respect voor anderen aan te leren en iedereen ertoe aan te zetten om mee te bouwen aan een democratische maatschappij die de fundamentele vrijheden garandeert en respecteert.

Na de Tweede Wereldoorlog besloten veel mensen dat ze alles wilden doen om te voorkomen dat de verschrikking van gewapende conflicten, massamoorden en naziconcentratie- en vernietigingskampen zich ooit nog zou herhalen.

Aan het begin van de jaren 1990 doken in democratisch verkozen parlementen in het noorden en het zuiden van het land opnieuw extreemrechtse partijen en bewegingen op.

Intussen zijn veel vrijheidsberovende ideeën gemeengoed geworden. Sommigen verklaren zelfs ongegeneerd dat de gebeurtenissen van toen nooit hebben plaatsgevonden. Wat zullen we doen wanneer ook de stemmen van de laatste getuigen wegsterven?

Gezien de nieuwe bedreigingen, moeten we ons - vanuit een terechte verontwaardiging - dringend en dag na dag engageren.

De vereniging denkt dat het levend houden van Herinneringen essentieel is om te voorkomen dat fouten uit het verleden worden herhaald, om de wereld rondom ons te begrijpen en te interpreteren, en om mee te bouwen aan een meer solidaire samenleving die de mens centraal stelt.

Van Herinneringen tot Engagement

Activiteitenverslagen (fr)

Rapport d'activités 2022

« Nous rentrons dans une ère nouvelle qui implique non pas de cesser la prévention mais de repenser la résistance immédiate ».

Cette idée venait conclure l’édito de notre précédent rapport d’activités. Un an plus tard, elle constitue probablement, pour cet exercice, l’entame la plus pertinente et la plus sensée.

L’époque est en effet inquiétante, à plus d’un titre.

La guerre a fait son retour sur le continent européen, charriant avec elle des images d’horreur et un sentiment d’angoisse profond auxquels nous n’imaginions plus être confrontés.

L’actualité nous montre, avec une régularité terrible, qu’aujourd’hui, dans nos sociétés, l’extrême droite et la haine de l’autre tuent, au sens le plus littéral et le plus brutal du terme.

Les discours stigmatisants, les rhétoriques autoritaires et les slogans simplistes – éléments dont l’histoire a montré la portée – ont retrouvé toute leur place dans la stratégie de nombreux responsables politiques en Belgique, en Europe et dans le monde.

[...]

Voorgaande jaren

Raadpleeg de activiteitenverslagen van de vereniging

De Raad van Bestuur